środa, 28 czerwca 2017

ERG - po mocnym 2016 r. średni I kw. 2017

ERG to producent opakowań z folii, który w 2016 roku dokonał znacznej poprawy wyników. W I kw. uruchomił nowe linie produkcyjne, które zwiększyły moce produkcyjne o 18%. Kolejne inwestycje mają do końca roku zwiększyć potencjał produkcyjny o kolejne 15%. Spada cena głównego surowca. Perspektywy wydają się dobre, ale wyniki I kw. trudno ocenić dobrze.

W 2016 roku przychody wyniosły 92 mln zł (+9% r/r), a zysk netto 5,4 mln zł (4xwyższy r/r).

2015 rok był trudny ze względu na dynamiczne zmiany cen surowców. Na początku 2016 roku zwiększone zostały moce produkcyjne o 22%, co wpłynęło na większą sprzedaż i poprawione zostały marże.
Kolejne kroki to uruchomienie w I kw. 2017 r. nowych linii produkcyjnych, a pod koniec 2017 roku pojawią się kolejne. To realizacja strategii zwiększania mocy produkcyjnych finansowana częściowo ze środków unijnych.

Spółka zapowiadał kilka strategicznych działań:
- wzrost mocy produkcyjnych - co się dzieje
- wzrost marż - nowe linie przeznaczone są dla produktów o wyższej marżowości
- zwiększenie eksportu - przeszkodą będzie umocnienie PLN, ale eksport w 2016 roku to zaledwie 15%

Przychody
Przychody w I kw. 2017 r. zaskoczyły jednak negatywnie i spadły r/r.
Prezes tłumaczy ten spadek następująco (link): "Analizując spadek sprzedaży w I kwartale  warto zauważyć, że był on związany z realizowaną strategią zakładającą większą koncentrację na produktach wysokomarżowych oraz ograniczaniu sprzedaży wyrobów niskomarżowych".
Widać, że tąpnięcie nastąpiło w lutym. Był to okres wzrostu cen LDPE, więc możliwe, że nie udało się podnieść cen, co spowodowało ograniczenie sprzedaży części produktów.

Marża
Strategiczny cel podniesienia marż udaje się realizować pomimo, że w I kw. była wyższa cena surowca.
Wpływ na marże mają zarówno czynniki wewnętrzne (mix produktowy), ale też zewnętrzne, a te obecnie wybitnie spółce sprzyjają.
Polska ma znakomity wzrost gospodarczy, zwiększa się konsumpcja, a tym samym zużycie opakowań foliowych.
Spada też cena głównego surowca.
Ok. 80% kosztów to zużycie materiałów, w tym głównego polietylenu LDPE. Po wzroście na początku roku jego cena spada, a umocnienie PLN dodatkowo obniża koszt zakupu.



Struktura sprzedaży
ERG produkuje głównie folie (93% w 2016 r.), maleje udział wyrobów wtryskowych (obudowy akumulatorowe i skrzynki spożywcze), które osiągają niską rentowność.
Jak już wspomniałem zaskakuje spadek sprzedaży wyrobów foliowych w I kw. również w sensie ilościowym. Pytanie, w jakim stopniu w II kw. będą wykorzystane zwiększone moce produkcyjne.

Wyniki
Wzrost marży na sprzedaży brutto powoduje, że pomimo niższych przychodów w I kw. zysk ze sprzedaży był wyższy r/r, ale jednak niższy niż w poprzednich kwartałach. 

Dziwnie zachowały się koszty ogólnego zarządu i sprzedaży. W I kw. 2017 r. były bardzo wysokie 2,9 mln zł. Wydaje się, że mógł to być jednorazowy skok (przeniesienie z IV kw. (?), koszty uruchomienie linii). Ale to kolejny znak zapytania, który stawia pytanie jakie będą koszty w kolejnych kwartałach.

Sytuacja płynnościowa
Spółka ma dobrą sytuację płynnościową pomimo realizowanych inwestycji, co pozwoliło na wypłatę dywidendy i skup akcji (obecnie posiada 106 tys. akcji - 12% udział; dla celów wyceny wartości rynkowej warto te akcje wyłączać, co oznacza, że skorygowane C/Z=ok.11).

Jednak zastanawiający jest mocny wzrost należności pomimo spadku sprzedaży.
Wynoszą one 18,2 mln zł vs. 12,8 mln zł na koniec roku.
Jeszcze bardziej zagadkowe jest wytłumaczenie:
"Wzrost poziomu należności handlowych w I kwartale 2017 roku o 5.060 tys. zł spowodowany był głównie pozyskaniem nowych odbiorców oraz realizacją większej ilości zamówień na wyroby ERG S.A"
W sprzedaży jakoś nie widać większej ilości zamówień. Klasycznie wzrost należności przy spadku sprzedaży to sygnał o zmianie polityki odroczonych płatności lub (częściej) problem z płatnościami.
Łącząc ten fakt ze spadkiem sprzedaży pojawia się pytanie, czy powodem niższej sprzedaży nie było jednak zerwanie współpracy z kimś niepłacącym. Warto sprawdzić to w kolejnym raporcie.
Wzrosły też mocno zobowiązania, co spółka tłumaczy zwiększonymi zakupami materiałów. Jeśli tak, to może w II kw. wzrośnie sprzedaż?

Podsumowanie
ERG uzyskał w 2016 roku bardzo dobre wyniki. W I kw. zakończona została inwestycja w nowe linie produkcyjne, co zwiększa potencjał produkcyjny o 18%. Spółce sprzyja otoczenie - wysoka konsumpcja w Polsce i spadek ceny głównego surowca LDPE. Po średnim I kw. spółka ma szanse na poprawę wyników w 2017 roku.

4 komentarze :

  1. Wszystko bardzo fajnie, tylko Unia przymierza się do ostrych przepisów dotyczących opakowań foliowych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakieś źródło? Może mówisz o siatkach rozdawanych w supermarketach?

    OdpowiedzUsuń
  3. moze napiszesz 2 slowa o IPO GetBack

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałem w komentarzu przy wpisie o Mercatorze

      Usuń