czwartek, 20 lipca 2017

Stalexport - rośnie ruch na autostradzie

Stalexport to spółka, która co jakiś czas powoduje u mnie negatywne emocje - gdy stoję na bramkach na autostradzie Katowice-Kraków i płacę za przejazd jedną z najdroższych autostrad w Europie.
Ale z punktu widzenia akcjonariuszy przynosi zyski i są one coraz wyższe. Wynika to z rosnącego ruchu na autostradzie A4. A ten w I półroczu 2017 roku wzrósł o 7,5% (wstępne wyniki 1H17).

Na wstępie polecam przeczytać analizę po wynikach rocznych : "Pewny zysk z A4"

Na początku roku Stalexport (chodzi o Stalexport Autostrada Małopolska, ale w tej analizie Stalexport rozumiany będzie jako grupa)  podniósł stawkę za przejazd samochodami ciężarowymi. Jednak nie wpłynęło to na poziom ruchu na autostradzie A4, a wysoki wzrost gospodarczy w Polsce powoduje, że liczba aut jeżdżących odcinkiem Katowice-Kraków rośnie.

 Ze względu na podwyżkę opłaty dla ciężarówek przychody wzrosły o 9,6% r/r.

Uwzględniając czynsze z tytułu najmu łączne przychody ze sprzedaży wyniosły w I półroczu 150,5 mln zł (+9,3% r/r).
W I połowie poprzedniego roku koszty zostały obniżone o 7,4 mln zł z tytułu zmiany rezerwy na wymianę nawierzchni. Patrząc na EBIT szacuję, że takiej zmiany rezerwy nie było i dlatego EBIT wzrósł w mniejszym stopniu o 4,5% do 105 mln zł.
Natomiast zysk netto wzrósł o 4,9% do 76,9 mln zł.
Ze względu na wysoką amortyzację ok. 20 mln zł(głównie wartość posiadanej koncesji) przepływy operacyjne przekroczyły poziom 100 mln zł,
W poprzednim wpisie podałem prognozę wyników na 2017 rok - przychody 320 mln zł i zysk netto 165 mln zł. Patrząc na wyniki I półrocza podtrzymuję prognozę (w III kw. sezonowo jest największy ruch na autostradzie).

Warto pamiętać o strukturze bilansu.
Na koniec I kw. 2017 roku aktywa wynosiły 1,45 mld zł.
Aktywa
- 41 m - środki trwałe
- 477 m - wnip (koncesja na obsługę autostrady do 2027 r.)
- 456 m - lokaty bankowe
- 366 m - środki pieniężne
- 113 m - pozostałe (głównie aktywa z tytułu odroczonego podatku)
Pasywa
- 622 m - kapitał własny
- 134 m - kredyty
- 430 m - rezerwy na wymianę nawierzchni i wydatki inwestycyjne
- 210 m - rezerwa na opłatę koncesyjną
- 57 m - pozostałe

Na koniec I kw. 2017 było 822 mln zł lokat bankowych i środków pieniężnych i pełne pokrycie szacowanych przyszłych kosztów opłaty koncesyjnej i planowanych kosztów inwestycji w autostradę. Posiadane środki pozwoliłyby spłacić w całości kredyt.

Przy takich zyskach i posiadanych środkach pieniężnych wydaje mi się dziwnie niska wycena rynkowa akcji Stalexport, co sugeruje, że rynek nie wierzy, że ten biznes będzie przynosił dalej takie zyski.

Potencjalne ryzyka jakie potrafię sobie wyobrazić:
- konieczność poniesienia dodatkowych kosztów na modernizację autostrady w kwocie przewyższającej znacznie obecne rezerwy,
- ryzyko polityczne - obecne władze delikatnie mówiąc interpretują obowiązujące prawo tak jak im pasuje, więc istnieje ryzyko zmiany umowy koncesyjnej (choć to wydaje się trudno wykonalne) lub nałożenia dodatkowych obciążeń, 
- przeznaczenie środków na inną działalność (Stalexport chciałby zbudować nową autostradę i pobierać za to opłaty jak przy A4).

Należy też pamiętać, że umowa koncesyjna ogranicza wypłatę dywidendy do czasu zapłaty opłaty koncesyjnej. Łącznie Stalexport Autostrada Małopolska wypłaciła blisko 150 mln zł dywidendy (max. jaką może), a Stalexport przeznaczył na dywidendę 44,5 mln zł. Reszta będzie pewnie wypłacona w kolejnych latach.

Teoretycznie w ciągu 10 lat trwania koncesji STX powinien zarobić ponad 1,5 mld zł, które po zakończeniu koncesji (lub w trakcie w postaci dywidendy) zostaną przekazane akcjonariuszom, ale jest to na tyle odległy okres, że może się jeszcze wiele wydarzyć.

Myślę jednak, że dobre wyniki kwartalne będą wzmacniać kurs.

26 komentarzy :

  1. I kurs akcji pnie się w górę.

    Jedyne co przychodzi mi do głowy to w związku z wyższym natężeniem ruchu rośnie zużycie autostrady. Dodatkowo idzie bum inwestycyjny w drogach, co spowoduje wyższe koszty remontów(robocizna i materiały). Pytanie czy rezerwa to uwzględnia. Ostatnio podpisali umowę za 21mln netto na remont podpór mostu, pytanie na które nie mamy odpowiedzi, czy 21.3 mln to powyżej czy poniżej zakładanych kosztów, to 5% rezerwy.

    popyt na akcje stale się utrzymuje, spokojnie kurs pnie się w górę, nie ma śladu, że wypłacili dywidendę. A co do dywidend wypłacanych w przyszłości, to trzeba odejmować podatek przy transferze do akcjonariuszy. Na takim poziomie jak piszesz, 1.5mld zysku do nas trafi 1.2mld, resztę zabierze belka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oni aktualizują wartość rezerw co kwartał, więc ten remont na 21,3 mln zł zapewne jest ujęte.
      Natomiast w przypadku wzrostu kosztów wykonawstwa pewnie trzeba będzie podnieść rezerwę.

      Usuń
  2. spółka rakieta
    zysk będzie dużo wyższy
    obecny kurs zaniżony
    będą dywidendy, nowe przetargi
    kurs tylko do góry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, wpis w stylu forum Bankiera.
      Proszę o wpisy merytoryczne.

      Usuń
  3. Stalexport to na pewno lepsze niż inwestycja w REITa.
    P.S. OBS odpisz na maila w wolnej chwili. Pozdrawiam, Kuba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maila? Nic nie dostałem.

      Usuń
    2. Wysłałem ponownie. Widzę, że zmieniłeś maila ale chyba było to przekierowanie? No nic, sprawdź i udanego urlopu życzę :)

      Usuń
  4. Mnie zastanawia w jaki sposób przez te wszystkie lata transferowano zyski ze Stalexport do głównego właściciela, nie bardzo wierze ze miał on spółkę i przez tyle lat praktycznie nic na niej nie zarobił [poco wtedy taka inwestycja?] oraz ze wszystkie koszty szły tylko na naprawę obecnej infrastruktury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby wyciągał to nie byłoby zysków i kasy, która jest.
      Natomiast spółka ma ograniczenia w związku z umową koncesyjną i kredytem i nie może dobrowolnie wypłacać pieniędzy. Właściciel zarobi na koniec.

      Usuń
  5. Może cierpliwie czekał, aż nadejdzie czas realizacji zysków, a jest on coraz bliżej? To jest inwestor strategiczny, to może mieć nieco inną perspektywę na wyciskanie gotówki jak najszybciej vs budowanie długoterminowej wartości (i dopiero wteyd wyciskanie gotówki).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że większym problemem jest umowa koncesyjna i kredytu, które ograniczają możliwe działania.

      Usuń
    2. Zgoda - umowa koncesyjna musi mieć jakieś ograniczenie w dystrybucji.
      Co do kredytu to nie sądzę. A nawet jeśli ma, to myślę, że banki ustawiły się w długiej kolejce, żeby to zrefinansować tanio i z dużym luzem jeśli chodzi o dystrybucję.

      Usuń
    3. Jest to kredyt wzięty z udziałem Skarbu Państwa i może być po prostu brak możliwości wcześniejszej spłaty.

      Usuń
  6. Super wpis. Osobiście bardzo mnie cieszy większy ruch na autostradzie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dodam tylko że spółka posiada wskaźnik Piotroski F-Score na poziomie 9 czyli najwyższą wartość.
    Tu jest trochę info https://independenttrader.pl/czym-jest-f-score.html.
    Może to więc być spółka na tzw "trudne czasy".
    Zagrożeniem może być zaprzestanie wypłacania dywidendy z jakiegoś powodu i wtedy kurs może trochę spaść ale patrząc na poprawę wyników i ruch na autostradzie myślę że nam to nie grozi.
    Dominik

    OdpowiedzUsuń
  8. OBS, a gdyby STX traktować jako obligacje 10-letnią. Nominał (czyli kapitalizacja) 1.07 mld. Wypłata po 10 latach jak policzyłeś 1.5 mld czyli nominał i 40% odsetek. Kupiłbyś taką obligację korporacyjną czy nie ? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku akcji Stalexport, powiedziałbym ze to są obligacje indeksowane o inflacje; zawsze przy spadku wartości pieniądza mogą podnieść opląty i wypłacać większa kwotę dywidendy [kurs akcji tez pójdzie w górę] czego nie gwarantują żadne obligacje standardowe. Oczywiście istnieje też więcej ryzyk.

      Orientujecie się dlaczego Stalexport nie chciał wejść w polski system poboru opłat tylko forsuje mocno swoje rozwiązanie które nie ma szans być gdzie indziej wdrożone? Usunięcie bram poboru opłat zwiększyło by ruch na autostradzie.

      Usuń
    2. Obligacje obarczone ryzykami, które wymieniłem powyżej.
      Powiedzmy takie obligacje celowe.
      co do viaToll to też się dziwię, że nie weszli - chyba czują się jak państwo w państwie i tak transport musi przejechać przez nich, więc nie chcą płacić prowizji

      Usuń
  9. ALEJA ruszyla na polnoc. Ciekawie sie tam robi, byl audyt potwierdzil umowy. W lipcu wpadnie bodajze 2-3mln zl premii z umow.
    Wyglada ze spolka jest mocno niedowartosciowa. Obs- moze zrobisz update odnosnie Aleji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie spółka jest obecnie mało przejrzysta - nie realizuje zakładanych marż, a działalność w antyki itp. mnie odstrasza

      Usuń
  10. Cześć OBS, czy analizowałeś kiedykolwiek PEManager?
    Cena spadła w okolice 50 zł. Na zysk składa się wynagrodzenie stałe i zmienne za zarządzanie funduszami, głównie od MCI. Jeśli chodzi o wynagrodzenie stałe, to wydaje się w miarę stabilne i daje c/z w okolicy 10 i regularną dywidendę ponad 5%. W przypadku pojawienia się success fee zysk może znacznie wzrosnąć. Jakie są na to szanse to ciężko powiedzieć.
    egonac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie analizowałem. Może po wakacjach.

      Usuń
  11. Cześć, czy po ostatnich notowaniach Helio i CDRL nadal wierzysz w te spółki? A może zamierzasz uśrednić w dół cenę zakupu dokupując trochę akcji tych spółek?
    Dzięki za komentarz.
    Romek

    OdpowiedzUsuń
  12. Ifirma zameldowała wstępnie niezłe wyniki. Zysk netto netto plus 50 %. Pozdrawiam klawisz

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziwnym trafem wszystkie prace budowlane w STX wykonywane są przez spółkę zależną od głównego akcjonariusza: Pavimental S.p.A. i Pavimental Polska Sp. z o.o.

    Ciężko ocenić na ile mogą być realne ceny za wykonanie poszczególnych prac budowlanych, na pewno nie robią je z zerową marżą.

    OdpowiedzUsuń
  14. całkiem ciekawa rekomendacja dla STX... TP 5.85 zł

    OdpowiedzUsuń