piątek, 8 czerwca 2018

Popularność gier na Steam

Odkąd SteamSpy zaprzestał w wersji bezpłatnej publikowania szacunków sprzedaży gier na Steam trudniej obserwować jakie jest zainteresowanie poszczególnymi grami. Można jednak posiłkować się ilością wystawionych recenzji, gdyż te pokazują tendencje w popularności gry czy efekt zastosowanych promocji.

Recenzje pojawiają się zazwyczaj bardzo szybko po kupieniu gry, więc jest to też pewien wyznacznik poziomu sprzedaży. Choć trzeba wziąć pod uwagę, że zawsze w pierwszych dniach sprzedaży ilość recenzji jest relatywnie znacznie wyższa.


Przedstawione dane i wykresy pochodzą ze Steam.

CD Projekt - Wiedźmin III - Dziki Gon
Pomimo, że premiera Wiedźmina III była 3 lata temu, to gra w dalszym ciągu generuje istotną sprzedaż, co widać też w ilości nowych komentarzy.

Data premiery: 18-05-2015
Liczba recenzji od premiery: 139 670 !
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 2217 (średnia: 74)

11bit - Frostpunk
Frostpunk okazał się wielkim sukcesem 11bit. Ciągle utrzymuje się w TOP50 sprzedaży. Pomimo jednak, że od premiery minęło zaledwie 1,5 miesiąca to liczba nowych recenzji jest już niższa niż w przypadku starego Wiedźmina.

Data premiery: 24-04-2018
Liczba recenzji od premiery: 9985
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: bd ( średnia w okresie 01.06-07.06 = 47)

11bit - Moonlighter
Bardzo dobrze zadebiutował też Moonlighter, którego wydawcą jest 11bit. W ciągu tygodnia przekroczył 1 tys. recenzji.

Data premiery: 29-05-2018
Liczba recenzji od premiery: 1059
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: bd ( średnia w okresie 05.06-07.06 = 48)

11bit - This War of Mine
Ta gra ciągle przyciąga nowych graczy, choć już nie w tak dużych ilościach. Jednak w okresie promocji potrafiła się ciągle nieźle sprzedać.

Data premiery: 14-11-2014
Liczba recenzji od premiery: 37 102
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 371 ( średnia 12)

PlayWay - House Flipper
House Flipper odniósł niespodziewany sukces i ciągle jest wysoko w rankingach sprzedaży.

Data premiery: 18-05-2018
Liczba recenzji od premiery: 2 681
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: bd ( średnia w okresie 01.06-07.06 = 57)

PlayWay - Agony
Agony została totalnie skrytykowana przez graczy. I choć miała być jedną z gwiazd PlayWay to na razie trwają próby ratowania twarzy. Jednak wydanie poprawionej wersji raczej już nie uratuje utraconego zaufania. PlayWay szybko ukrył się podając jako wydawcę Madmind Studio.
Ponieważ gra od początku była zapowiadana jako kontrowersyjna i do tego rozczarowani gracze łatwiej wyrzucają swoją frustrację, stąd jednak dość duża liczba recenzji w początkowym okresie, która obecnie mocno spada.

Data premiery: 29-05-2018
Liczba recenzji od premiery: 1 197
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: bd ( średnia w okresie 05.06-07.06 = 25)

PlayWay - Farm Manager 2018
Po znakomitym debiucie, zawieszeniu sprzedaży i powrocie słuch o tej grze praktycznie zaginął. Liczba nowych recenzji jest śladowa. PlayWay mocno stracił na konflikcie związanym z prawami licencyjnymi w tym przypadku.

Data premiery: 18-04-2018
Liczba recenzji od premiery: 868
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 47 ( średnia w okresie 01.06-07.06 = 2 !)

PlayWay - CarMechanicSimulator 2018
Sztandarowa produkcja grupy PlayWay zebrała ponad 8 tys. recenzji, a jej zainteresowanie podtrzymywane jest kolejnymi dodatkami.  Jednak nowych recenzji już tak dużo nie przybywa.

Data premiery: 28-07-2017
Liczba recenzji od premiery: 8 301
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 206 (średnia 7)


CIGames - Sniper Ghos Warrior III
Po słabych recenzjach grze nie udało się odnieść oczekiwanego sukcesu. Liczba recenzji niższa od znacznie mniejszych innych produkcji.

Data premiery: 24-04-2017
Liczba recenzji od premiery: 2860
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 64 (średnia 2)

CIGames - Lords of the Fallen
Znacznie bardziej udana produkcja CIG. Potrafi wzbudzić zainteresowanie nowych graczy podczas promocji na Steam.

Data premiery: 28-10-2014
Liczba recenzji od premiery: 6 241
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 283 (średnia 9)


Farm51 - Get Even
Pomimo dobrych recenzji gra okazała się porażką sprzedażową, co tylko pokazuje, że przy zalewie Steama nowymi grami trudno zaistnieć nawet z dobrą grą. Czy rynek rozliczył spółkę z porażki jej sztandarowej gry? Tylko przejściowo, bo zajął się kolejną zapowiadaną produkcją. Nie udało się podbić świata przy pomocy Get Even i Deadfull Adventures. Czy z World War 3 się uda?

Data premiery: 21-06-2017
Liczba recenzji od premiery: 315
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 18 (średnia 0,6)


Bloober Team - >Observer
>Observer szału nie zrobił choć jednak zebrał ponad 1000 recenzji. Obecnie zainteresowanie śladowe.

Data premiery: 15-08-2017
Liczba recenzji od premiery: 1423
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 24 (średnia 0,8)


Bloober Team - Lyers of Fear
Największa produkcja Bloobera radziła sobie bardzo dzielnie. Jednak to, co najlepsze już dawno za nią.

Data premiery: 15-02-2016
Liczba recenzji od premiery: 6 656
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 44 (średnia 1,5)

iFun4All - Serial Cleaner
Głośno promowana gra Serial Cleaner okazała się totalną porażką na Steam. Zainteresowanie praktycznie żadne.

Data premiery: 14-07-2017
Liczba recenzji od premiery: 98
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 2 (średnia 0)


I na koniec dla porównania mega hit wczechczasów - CS:GO, który pokazuje potęgę 'competitive games'.

Valve - Counter-Strike: Global Offensive

Data premiery: 21-08-2012
Liczba recenzji od premiery: 1 871 326 !
Liczba recenzji w ciągu ostatnich 30 dni: 29 464 (średnia 982 !)


9 komentarzy :

  1. To jest biznes, w którym sukces jednego produktu może decydować o być lub nie być spółki. Mi to trochę przypomina gorączkę złota, bo biznes jest bardzo nieprzewidywalny i z punktu widzenia inwestora bazuje na nadziei na wyprodukowanie "hitu". Wielkie produkcje, o których jeszcze przed premierą prasa branżowa i bloggerzy (oczywiście wszyscy obiektywni, bo utrzymujący sie z reklam producentów gier...), przesądzili, że będą wielkim sukcesem, okazują się totalnym niewypałem (ostatnio np. DoW III, Tom Clany's Division, Middle-earth Shadow War i wiele innych, których produkcja kosztowała grube miliony $). Takie Electronic Arts czy Blizzard sobie poradzą, ale dla mniejszych firm to oznacza albo koniec, jeśli nie są publiczne, albo dodrukowywanie akcji w nadziei, na produkcję drugiego Counterstrika czy Minefrafta.
    Nie od dziś wiadomo, że na gorączce złota najlepiej zarabiają producenci kilofów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilofów - Czyli w tym wypadku Kart Graficznych (zresztą kopanie kryptowalut też robi swoje)- czyli Nvidia i AMD.

      Mariusz.

      Usuń
  2. Jeśli złotem jest hitowa gra komputerowa to kilofem jest po prostu spółka. Producenci akcji takich spółek zarabiają krocie na ich IPO i marzeniach inwestorów obejmujących takie akcje.

    OdpowiedzUsuń
  3. OBS, zwróć uwagę na CDRL. Rozpoczyna się trend wzrostowy po ostatnich spadkach. Dobra pozycja dla twojego portfela. Tutaj mamy cel znów 30-32zł. Według mnie taka cena pojawi się w wrzesień/październik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... po korekcie raportu jest bardzo dobrze fundamentalnie. cena odpowiednia, aby co roku zbierać 5% dyw. U mnie dobrane i zakopane. Teraz wystarczy czekać na wyniki za 2q :)
      Romek

      Usuń
    2. CDRL powinien pokazać dobre wyniki w II kw. r/r

      Usuń
    3. Co do portfela - to przy "bessie" na MiŚ-ach na razie nic nie dodaję.

      Usuń
  4. Cześć OBS,

    Jakiś czas temu wspominałeś, że będziesz wybierał się na walne Efektu. Czy coś się zmieniło w tej kwestii? Jak aktualnie oceniasz zaproponowana dywidende(1zl)?

    Pozdrawiam,
    Automotive

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WZA 21.06 planuję być.
      Dywidenda coraz wyższa, więc ok.
      Mają też wolną gotówkę i mogliby spłacić kredyt. Ale pewnie pójdzie na nową inwestycję.

      Usuń