piątek, 13 lipca 2018

EXAMOBILE - o spółce

EXAMOBILE to spółka informatyczna tworząca aplikacje mobilne. Zaczynała od prostych apek dla funu. Ostatnio jednak rozwija użytkowe aplikacje z kategorii tools oraz perspektywicznego sport&travel.



Informacje o spółce można znaleźć na stronie : www


Grupa Gry i rozrywka to był początek działalności EXAMOBILE. Powstały proste, zabawne aplikacje. Kilka z nich ma bardzo wysoką liczbę pobrań.

Aplikacje z grupy "Gry i rozrywka' (dane z google.play):
- Wykrywacz Kłamstw - ponad 1 mln instalacji; 20854 ocen
- Butelka - ponad 1 mln instalcji; 10446 ocen
- Miłosny skaner - ponad 1 mln instalacji; 8839 ocen
- Test całowania - ponad 1 mln instalacji;  7685 ocen

Ta grupa aplikacji jest jednak niskodochodowa. Czas ich wykorzystania jest krótki, cena reklam najniższa, a konkurencja gigantyczna. Dlatego spółka w pewnym momencie zaczęła rozwijać inne produkty.

Grupa Tools (Inteligentne narzędzia) to aplikacje użytkowe, które wykorzystują wbudowane w telefonach czujniki. Dzięki nim można stworzyć proste, ale przydatne narzędzia, które wykorzystuje się powtarzalnie.

Aplikacje z grupy "Inteligentne narzędzia" (google.play):
- Poziomica laserowa - ponad 1 mln instalacji; 3106 ocen; średnia ocen 4,5 
- Barometr i wysokościomierz - ponad 500 tys. instalacji; 4923 ocen; średnia ocen 4,6
- Wysokościomierz - ponad 500 tys. instalacji; 2529 ocen; średnia ocen 4,3
W tej grupie są jeszcze m.in. miernik głośności, wibracji czy lupa.

Ta grupa narzędzi ciągle jest rozwijana i z czasem może stać się interesująca dla branżowych reklamodawców np. poziomica dla sklepów budowlanych typu Castorama.

To są aplikacje, do których użytkownicy wracają.

Dopiero rozwijaną grupą i wg mnie najbardziej przyszłościową jest "Sport&Travel". 
Do tej grupy można zaliczyć wspomniany wyżej Wysokościomierz, który wbrew nazwie ma szersze możliwości np. pozwala rejestrować przebytą trasę.
Jednak kluczową aplikacją dla mnie jest Ski Tracker. Pozwala ona na rejestrację danych ze zjazdu nartami. Bardzo przydatna aplikacja dla narciarzy.
Praktycznie w ostatnim sezonie nabrała rozpędu, a już została zainstalowana na kilkuset tysięcach telefonach (google.play podaje ponad 100 tys. instalacji, ale liczba ocen (2365) wskazuje, że zbliża się do 500 tys.).

Jest to typ aplikacji, która przywiązuje użytkownika ze sobą. Ci, co jeżdżą na nartach korzystają z niej w czasie wyjazdu i wracają przy kolejnym. Również czas wykorzystania jest znacznie dłuższy. A z punktu widzenia reklamodawców są to użytkownicy cenni (wyjazd na narty w Alpy kosztuje) w przeciwieństwie do hinduskich graczy czy dzieci bawiących się śmiesznymi aplikacjami.

O tej aplikacji napiszę jeszcze osobno.

Ponieważ EXA wyodrębniła grupę "Sport&Travel" to można oczekiwać powstania kolejnych aplikacji z tej serii na wzór Endomondo, Runtustic czy Strava.


Sytuacja finansowa
EXA nie powieliła modelu niektórych małych producentów gier (dużo szumu medialnego, wizja super gry, emisja za grube miliony, rozbudowa zespołu, wysokie koszty, potem piękne księgowe wyniki, tylko brak kasy, emisje obligacji, a w końcu znowu piękne wizje i emisja nowych akcji).

Spółka jest bardzo konserwatywna i powoli się rozwija, ale generuje cały czas gotówkę.
Aktywa na koniec I kw. 2018 :
- należności 116 tys. zł
- gotówka 704 tys. zł
- akcje własne 239 tys. zł

W pasywach praktycznie tylko kapitał własny. Zobowiązania to zaledwie 18 tys. zł.

Spółka skupiła rok temu 145 tys. akcji po 1,65 zł (10% kapitału) - tak więc rzeczywista kapitalizacja jest o 10% niższa. Ewentualnie spółka osiągnie zysk ze sprzedaży tych akcji w przyszłości.

EXA ma niskie koszty własne - jest to wciąż niewielki zespół ludzi.

Jak popatrzymy w RZiS to widać, że wynik za I kw. został pomniejszony o 55 tys. księgową zmianę stanu rezerw. Tego już nie będzie w kolejnych kwartałach.

Podsumowanie
Po początkowym okresie tworzenia prostych aplikacji z kategorii Rozrywka EXAMOBILE weszła w ciekawsze segmenty. Ski Tracker pokazał, że jest duży potencjał w segmencie "Sport&Travel". Kolejny sezon zimowy może być już całkiem niezły, bo zapewne dotychczasowi użytkownicy wrócą do aplikacji,pojawią się nowi, jest sporo miejsca na poprawę monetyzacji, a spółka powinna uzupełnić aplikacje dla innych aktywności fizycznych.

3 komentarze :

  1. Mógłbyś dodać jakich wyników w tym i kolejnych latach przewidujesz ? Obecny rok patrząc na 1 kwartał to pewnie 0,2 mln zysku ale jak dalej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. II kw. raczej mniej - stawiam na powyżej 100k zysk netto.
      To jest dopiero początek Sport&Travel, więc wyniki zależą od wielu czynników i obarczone są większym ryzykiem.
      Spółka ma ciągle niewielu ludzi, więc tak szybko wszystkiego nie wprowadzą. A do tego pozyskanie użytkowników (bez istotnych nakładów) to proces długotrwały. W tym roku fajnie by było gdyby zbliżyli się do 0,5 mln zł.
      Nie chcę też wyjść z EXA po roku. Liczę, że zbudują niezłą bazę użytkowników jak Strava i wartość tego będzie większa od osiąganego zysku.

      Usuń
  2. a czy w obszarze gier mobilnych planują aktywność?
    Pozdrawiam
    Dave

    OdpowiedzUsuń