środa, 3 października 2018

Prapoczątki Wiedźmina

Sprawa dodatkowego wynagrodzenia dla A.Sapkowskiego za prawa do Wiedźmina przywołała początki tworzenia kultowej gry. Sukces CD Projektu powoduje, że jest to już rodzaj legendy, który opowiada się w stylu "za morzami za lasami, gdy jeszcze na świecie nie było iPhona..."
To poopowiadajmy sobie tę legendę.

Obecnie oczywiste jest, że Wiedźmin to cenna "marka". I trudno uwierzyć, że niewiele brakowało, a sagi komputerowej "Wiedźmin" by nie było, a Andrzej Sapkowski pozostałby cenionym twórcą literatury fantasy, ale niekoniecznie tak popularnym na całym świecie jak teraz.
To jest gdybanie, ale czasem tak jest, że "syn znanego ojca" zmienia się w "ojca znanego syna".

Kilka faktów z prapoczątków Wiedźmina:

- wiedźmin Geralt narodził się w grudniu 1986 roku, gdy opublikowano pierwsze opowiadanie o nim jako pracę konkursową w miesięczniku "Fantastyka"; opowiadanie zdobyło dopiero 3 miejsce,

- w listopadzie 1997 roku nieudaną próbę stworzenia gry z Wiedźminem podjęło się studio Metropolis (kupione później w 2008 roku przez CD Projekt) - firma Adama Chmielarza (obecnie People Can Fly) i Grzegorza Miechowskiego (obecnie 11bit Studio),
firma kupiła prawa do stworzenia gry o Wiedźminie, ruszyła z pracami projektowymi, ale zapał szybko zgasł,

- w maju 1994 roku Marcin Iwiński i Michał Kiciński założyli CD Projekt, który zajął się legalnym importem gier do Polski (wcześniej panowie handlowali pirackimi wersjami gier - takie to były czasy),
- wielkim sukcesem importowym okazała się gra Baldur's Gate wydana w 1999 roku; sukces powtórzyła też  Baldur's Gate II, a ponieważ kolejna odsłona Baldur's Gate (Dark Alliance) została wydana tylko na konsole to pojawił się pomysł na przeniesienia do na PC; do tego nie doszło, ale było to podstawą rozpoczęcia prac nad Wiedźminem,

- w 2002 roku powstał w Łodzi zespół do produkcji składający się z 5 osób pod kierunkiem Sebastiana Zielińskiego; w zespole był 1 (słownie: jeden!!!) programista - właśnie Zieliński, który był autorem silnika Calaris IC i miał stworzyć grę, 
Ponieważ to się nie udało to ten okres jest różnie oceniany - trochę na zasadzie przerzucania winy
- ze strony tych, co zostali z CD Projekt praca z S. Zielińskim była trudna i nie chciał się dostosować, a z punktu widzenia S.Zielińskiego kilku gości rzuciło się na niego, jako na jedynego programistę i go zamęczyli,
ciekawy komentarz do tego okresu: link
"sytuacja w studiu nie uklada sie. 1 programista jest zasypywany kolejnymi pomyslami ludzi ktorym sie wydaje ze latwo z gry fps zrobic rpga xD studio musi robic ta gre z zielinskim bo ani nie ma takiego silnika na ktorym mozna zrobic ta gre, ani nie maja pieniedzy na komercyjny silnik, ani nie znaja w polsce programisty ktory by wogle byl w stanie napisac cokolwiek za tak marne pieniadze

zielinski im pisze tego hack&slasha, sapkowski bierze pieniadze z gory wiedzac ze to budzetowa gra ktora lepsza od mortyra nie bedzie. Chlopaki tlocza demo1 i wyjezdzaja z tym na prezentacje. Trzeba przypomniec ze "studio" to 1 programista z autorskim silnikiem mortyra xD Gra nie zachwyca angielskich kontrahentów. Dlaczego? Moze rzeczywiscie jest slaba a moze iwinski&kicinski nie potrafia jej sprzedac. Moze po prostu anglicy nie potrzebuja konkurencji wiec w zarodku ja niszcza. Nie chca zainwestowac w projekt iwinski&kicinski wiec winiony jest zielinski (za to ze zamykal sie w pokoju XD)."

tu można zobaczyć demo gry z tamtego okresu: Film
Oj, chyba dobrze, że jednak Wiedźmin poszedł w inną stronę.

- w połowie 2003 roku zespół (bez Zielińskiego) przenosi się do Warszawy. Są to Ryszard "Rysław" Chojnowski, Adam Badowski, Adam Kozłowski i Michał Buczkowski. Zatem w zespole nie było programisty ani silnika do gry;
- do zespołu dołączyli programiści m.in. Paweł Czoppa , Michał Iwanicki i Jacek Brzeziński, a studio pozyskało "po znajomości" silnik Aurora studia BioWare; zespół powiększył się do 15 osób;
- po 8 miesiącach w maju 2014 roku demo Wiedźmina zostało pokazane na targach E3 w Los Angeles jako "stolik" na stoisku BioWare i zebrało bardzo pozytywne recenzje;
- podjęta została decyzja o dalszej rozbudowie gry, wydłużeniu czasu produkcji i zmiany scenariusza m.in. wprowadzeniu Geralta jako głównego bohatera;
- ponieważ dochodziło do różnic w koncepcji gry pomiędzy Michałem Kicińskim ("róbmy coś w stylu Diablo") i Ryszardem Chojnowskim ("rozbudujmy elementy RPG") prowadzenie projektu przejęła Aleksandra Cwalina
- pierwotny scenariusz napisany przez Jacka Komuda i Maciej Jurewicz został zmieniony w trakcie kolejnych prac; głównym projektantem gry został Michał Madej, a autorem scenariusza Artur Gaszyniec; idea gry ciągle ewoluowała, czas leciał i wcale nie było różowo;
- pod koniec 2004 roku CD Projekt RED liczył już 20 osób, a do wydania gry wciąż było daleko,
- oczekiwania na debiut rosły i w końcu dopiero w 26 października 2007 roku z wydawcą amerykańskim ATARI gra debiutowała i okazała się wielkim sukcesem, dlatego zapewne teraz to chciałeś przeczytać :)

Polecam bardzo film o początkach Wiedźmina (z września 2017 roku): Film
w nim m.in. dyskusja o udziale Andrzeja Sapkowskiego od 1:15:00

Rozmowa z "Rysławem" o początkach Wiedźmina (czas łódzki): Film
Demo z 2004 roku zaprezentowane na targach E3 w Los Angeles: Film

2 komentarze :

  1. Witam, Co Pan myśli o spółce PLATIGE? ma prawa do filmu i serialu THE WITCHER, aktualnie ruszają zdjęcia do serialu dla NETFLIX - premiera zaplanowana na 2019 (IV kwartał).
    Pozdrawiam
    Dave

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie takie spółki mają w cenie mega optymistyczny wariant przyszłości.
      A patrząc po wynikach pojawia mi się pytanie gdzie jest centrum zysków, bo raczej nie w Platige.
      Możliwe, że zarabiają głównie podwykonawcy i pracownicy, ale nie spółka.

      Usuń